This position paper argues that creative writing can be a fruitful tool for cultural responsiveness in secondary education and calls for creative writing to be viewed as a more natural part of language teachers’ culturally responsive pedagogical repertoire. (pdf)
Genom en fokuserad läsundervisning med digitala appar påverkades såväl tal, läsförmåga och kommunikation hos elever med intellektuell funktionsnedsättning positivt. Det visar Jenny Samuelssons avhandling.
Ett flerårigt forsknings- och utvecklingsprojekt går mot sitt slut på Böle skola i Timrå kommun. Projektets mål är att öka både läslusten och läsförståelsen bland eleverna men också att utveckla och pröva arbetssätt, verktyg och strategier.
Döva och hörselskadade barn är skickliga skribenter. Vanligtvis anses skrivande vara utmanande för denna grupp, men i Sverige kan tidiga stödåtgärder ha spelat en avgörande roll, visar Moa Gärdenfors avhandling.
Jenny Samuelsson har bland annat undersökt den potentiella påverkan av digital läsintervention hos elever med funktionsnedsättningar och kommunikationssvårigheter.
På senare år har lärarstudenter från många av landets lärosäten vittnat om bristande läs-och-skrivundervisning för blivande F-3-lärare, alltså för dem som ska lära barn i förskoleklass till årskurs 3 att läsa och skriva. Det skriver Magnus Haake och Agneta Gulz, docent respektive professor i kognitionsvetenskap med inriktning på lärande och undervisning vid Lunds universitet.
Elever kan redan på lågstadiet visa olika frön till ett mer avancerat skrivande i olika ämnen. Det visar Oscar Björks avhandling, som nu har valts till Lärarpanelens favorit. "Varenda elevtext var något av en överraskning", säger Oscar Björk.
Elever som läser på svenska som andraspråk behöver mer stöd inom ordavkodning, ordförråd och läsförståelse än elever som läser på svenska som förstaspråk. Det visar Helén Egerhags avhandling.
Hur kan en digital läsresurs som Polyglutt gynna flerspråkande i förskolan? Analysen av läsresursen visar att det finns en potential att lyssna på böcker på både svenska och ett stort antal andra språk som finns representerade i den svenska förskolan.