Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Läroplaner"

Visar sida 7 av 8

Välj typ av innehåll inom kategori "Läroplaner":

Forskning och utveckling kategorier

Samläsning ger likvärdiga förutsättningar och vidgar vyer

2019-02-15
Vad säger erfarenheterna kring att låta elever på gymnasieskolan och gymnasiesärskolan ha integrerad undervisning så kallad samläsning? Och vilka förutsättningar behövs för att samläsning ska nå framgång? En spännande tematräff om samläsning på Specialpedagogiska skolmyndigheten i Stockholm diskuterade just detta tidigare i veckan.
Forskning och utveckling kategorier

"Frigjorda vuxna inte alltid bra för barnen"

2019-02-01
Dagens läroplan och undervisning följer inte hjärnans utveckling. Den ställer för höga krav på eleverna för tidigt. Det är en av slut­satserna i boken ­Du nya du fria. Psykologiska perspektiv på barns och ungas kunskapsutveckling och psykiska mående i Sverige, som har getts ut av barn- och ungdomspsykologerna Joni Karlsson och Mikael Schierenbeck.

Managing the unmanageable: curriculum challenges and teacher strategies in multicultural preschools in Sweden

2018-12-04
Hur beskriver förskollärare de utmaningar de möter i sitt dagliga arbete när de försöker att uppfylla läroplanens villkor? Det är en av frågorna som Jonas Stier och Margareta Sandström utforskat i sin artikel om lärarstrategierna i mångkulturella förskolor i Sverige.
1678