Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Läromedel"

Visar sida 7 av 28

Framtidens läromedel ska hjälpa lärare att utmana eleverna i klassrummet

2021-08-11
Mälardalens högskola har under många år bedrivit forskning som syftar till att förbättra svenska elevers kunskaper i matematik. Eftersom lärarens roll i klassrummet är avgörande för att höja kunskapsnivån hos eleverna har forskare tillsammans med lärare utformat ett testläromedel, Framtidens läromedel.
Forskning och utveckling kategorier

Att välja, värdera och granska digitala lärresurser – tillsammans!

2021-03-17
Det finns ett enormt utbud av digitala lärresurser, som innebär ökade möjligheter att bedriva en varierad undervisning. Men att som ensam pedagog välja ut och värdera lärresurser utifrån flera olika perspektiv är komplext och tar mycket tid. När man gör arbetet tillsammans på skolan kan vinsterna bli stora.

Forskningsutblick: Elevers syn på användning av digitala verktyg i skolan

2021-03-03
Syftet med denna studie har varit att utforska högstadieelevers syn på, och erfarenheter av, att använda digitala verktyg främst, men inte bara, i utbildningen. Eleverna uppskattar att använda digitala verktyg. De uppskattar också möjligheten att påverka arbetet i klassrummet och upplever att deras eget lärande ökar när de kan använda digitala verktyg.
167828