Forskning och utveckling kategorier
Forskning och utveckling inom kategori "Läromedel"
Visar sida 6 av 28
Välj typ av innehåll inom kategori "Läromedel":
Forskning och utveckling kategorier
Här hittar du inspirerande filmer för klassrummet
Att visa film är ett enkelt sätt att göra undervisningen bättre. Här är åtta sajter med spännande videoklipp för ditt klassrum.
Forskning och utveckling kategorier
Walking a mile in a teacher’s shoes: The role of the teacher in ed tech development
Educational technology companies should be hiring teachers or former teachers to help develop and enhance their products, Jason Carroll of Texthelp asserts. Their insights can address edtech's much-needed elements of specific needs, usage impact and workflow effect, Carroll explains.
Forskning och utveckling kategorier
Resursmaterial: Nytt slut på novellen – engelska
Denna uppgift i Engelska 5 på gymnasiet innefattar såväl att läsa som att skriva på engelska. Novellen som lätt importeras till Classroom har ett bortklippt slut. Där slutet borde vara står också instruktionen till eleverna.
Forskning och utveckling kategorier
"Why we can’t get ed-tech right without teachers"
Teachers need a greater voice and choices when it comes to education technology, according to Melissa Collins, a second-grade teacher. In this commentary, Collins writes that the wasteful cycle of edtech tools going unused in classrooms or not living up to promises could be ended if teachers are included in discussions and decisions about digital…
Forskning och utveckling kategorier
Digitala läromedel stänger ute mattelärare
Den inriktning digitala läromedel har mot enskilda elever gör det svårt för lärarna att arbeta med lärandemål för hela klassen. Det menar Marie Utterberg Modén, forskare vid Göteborgs universitet.
Forskning och utveckling kategorier
Digitala läromedel utmanar lärarrollen
Digitala matematikläromedel erbjuder individanpassade uppgifter, men utmanar samtidigt lärarnas kontroll över undervisningen. Det visar Marie Utterberg Modén i sin avhandling om hur digitala läromedel påverkar förutsättningarna för lärarna.
Forskning och utveckling kategorier
Fragmentiserade fakta i läromedel i juridik
Läromedel i juridik domineras av fragmentiserade fakta om juridiska regler. Det visar Mona-Lisa Henriksson som menar att ämnet behöver innehålla både juridisk problemlösning och moraliskt meningsskapande för att bli relevant för elever och samhälle.
Forskning och utveckling kategorier
Proof-related reasoning in upper secondary mathematics textbooks: Characteristics, comparisons, and conceptualizations
Andreas Bergwall har i sin avhandling undersökt hur bevis hanteras i gymnasieböcker i matematik.
Forskning och utveckling kategorier
Startup hopes to shake up textbook market by encouraging a mix-and-match of courseware
Startup Argos Education is rolling out an open-source platform called Sojourner to enable professors to put together their courseware from other schools, circumventing commercial publishers. Sojourner will allow professors and students development and sell their own courses to other professionals.
Forskning och utveckling kategorier
Bristande transparens i digitala läromedel försvårar undervisningen
Nya digitala läromedel i skolan utformade för att anpassa sig till varje elevs individuella kunskapsnivå skapar problem. Den inbyggda tekniken är inte tillräckligt transparent och riskerar att vägleda eleverna utan att lärarna känner sig delaktiga. Det visar en avhandling vid Göteborgs universitet.
Forskning och utveckling kategorier
Lärare väljer bort läromedel
Forskning om läromedel beaktas inte alltid. Studier visar att läromedel väljs bort av erfarna lärare, samt att lärspel och eget material blir vanligare. Caroline Graeske, forskare i svenska med didaktisk inriktning, presenterar några viktiga forskningsresultat i ämnet.