Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Läromedel"

Visar sida 5 av 28

Forskning och utveckling kategorier

Digital likvärdighet för Örebros förskolor och skolor

2022-03-11
Det händer saker inom digitalisering för Örebro kommuns förskolor och skolor. Med likvärdigheten som utgångspunkt finns nu gemensamma digitala läromedel och assisterande teknik på plats. Pedagogerna Lisa och Katrin på Mellringeskolan är nöjda med förändringen och menar att kommunen tar sitt ansvar i digitaliseringsprocessen.
Forskning och utveckling kategorier

Forskare: ”Digitala läromedel är en resurs vi behöver utforska”

2022-03-11
Det finns fördelar med digitala läromedel som läroboken saknar, menar forskaren Marie Utterberg Modén. De kan anpassa undervisningen till varje elev, ger individuella läxor, rättar uppgifter direkt, spelar upp undervisningsfilmer på rätt nivå, ger läraren statistik i realtid och bedömer elevernas resultat. "Lärarna kan snabbt identifiera vilka elever som kört fast, behöver stöd eller kanske…
Forskning och utveckling kategorier

"Varför handlar alla faktaböcker för barn om djur och växter?"

2022-01-21
Anna Backman, Center för Skolutveckling, Göteborgs stad, berättar om sin jakt på facklitterära bilderböcker om naturvetenskapliga innehåll för barn i förskoleålder. Hon hittar många böcker om djur, växter, människokroppen, rymden och dinosaurier. Men vart finns böcker för barn om vardagliga fysikaliska fenomen som ljus eller kraft, eller om spännande kemiska processer som eld eller nedbrytning?
145628