Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Läromedel"

Visar sida 16 av 28

Forskning och utveckling kategorier

Lika värde nr 2, 2018

2018-05-22
För att verksamheten ska vara tillgänglig måste läromedlen fungera för alla. Ibland finns läromedel som passar alla i gruppen, det gäller bara att hitta dem. Ibland behöver läromedel anpassas och i andra fall kan det vara bra att pröva något nytt, till exempel ett spel. Om detta kan du läsa i vårens nummer av Specialpedagogiska…

Hitta läromedel förenklar Martinas vardag

2018-05-18
Martina Nilsson letade efter läromedel på nätet för att hitta det som passade hennes elever i grundsärskolan. Ett tidskrävande arbete med varierat resultat. I dag använder hon Specialpedagogiska skolmyndighetens söktjänst Hitta läromedel, som omvärldsbevakar och samlar läromedel från förlagen på ett ställe.
Forskning och utveckling kategorier

Den nya läromedelsdebatten

2018-04-18
I en ny debattantologi från Svenska Läromedel diskuteras läromedlens användning i skolan, vilken roll de spelar idag och vilken roll de ska spela imorgon. Bland annat medverkar Tim Oates, läroplans- och läromedelsexpert vid Cambridge Assessment i Storbritannien, samt 11 framträdande experter, beslutsfattare och opinionsbildare i Sverige.
Forskning och utveckling kategorier

I skolans läroböcker står individen ensam mot samhällets problem

2018-04-16
Den psykiska ohälsan bland barn och unga ökar, liksom övervikt och fetma. Problemen beror nästan uteslutande på faktorer i samhället, inte den enskilda personen. Men i skolans läroböcker är ett budskap till eleverna särskilt framträdande: Du ska själv lösa dina problem med hjälp av yoga, massage och långsamma kolhydrater.
Forskning och utveckling kategorier

Bristande tillgång till läromedel för elever med funktionsnedsättning

2018-02-02
Många elever och studerande med funktionsnedsättning får inte de tillgängliga läromedel och den tillgängliga kurslitteratur som de behöver, vilket hindrar dem från att få en likvärdig utbildning. Det visar en översyn som idag överlämnas till regeringen från Myndigheten för tillgängliga medier och Specialpedagogiska skolmyndigheten.
115161728