Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Läromedel"

Visar sida 13 av 28

Forskning och utveckling kategorier

Ring lärarcoachen : Välja rätt läromedel

2019-10-03
Förskoleläraren Anja behöver välja nytt arbetsmaterial till sin förskoleklass, istället för det läromedel hon ärvt från den tidigare klassläraren. Hon upplever att det är svårt att välja eftersom hon är den enda förskolläraren på skolan och saknar kollegor. Dessutom är hon nyanställd på förskolan. I studion finns lärarcoach Annica Gärdin som handleder och coachar. (webb-tv)

Läroboken och det diskursiva skrivandet: genrer, textaktiviteter och medierande redskap i läromedel för årskurs 1 till 3

2019-06-11
I artikeln undersöks hur det diskursiva skrivandet beskrivs i termer av genrer och textaktiviteter samt vilka medierande redskap för att skriva diskursiva texter som förekommer i läromedlens skrivuppgifter. Analysen visar att det saknas systematik i beskrivningen av diskursivt skrivande och att det inte finns något gemensamt vedertaget sätt att beskriva detta skrivande på.
Forskning och utveckling kategorier

Med problemlösning lär sig elever matematik bättre

2019-05-06
Ett centralt skäl till elevers lärandesvårigheter i matematik beror på en överbetoning av inlärning av procedurer och arbete med rutinuppgifter. Elevers kunskaper skulle förbättras om de, i större utsträckning, fick arbeta med problemlösning. Johan Sidenvall visar på orsaker till varför procedurundervisning dominerar i skolan i dag och hur undervisningen kan bli bättre.
112131428