Läroboken har fått en allt svagare position i svensk skola. Detta har varit skadligt för skolan och det är därför dags att vända trenden, menar intresseorganisationen Läromedelsförfattarna.
Att i ett tidigt skede bryta elevers missuppfattningar kring matematik har positiv effekt. Det visar Helena Vennbergs forskning om undervisning i matematik i förskoleklass. Nu har hennes avhandlingen valts till favorit av Skolportens lärarpanel.
Läroboken i matematik används inte alltid som det var tänkt. Det konstaterar Malin Norberg i sin avhandling, som visar att elever i årskurs 1 ibland tränar på annat matematikinnehåll än vad som var syftet med övningen.
Otydlig information i läroböcker i matematik riskerar att vilseleda lågstadieelever. Och för stort fokus på siffror och tal kan leda till att vissa elever tappar självförtroende. Det visar en ny avhandling.
Elever i sameskolan har en positiv syn på samiska. Men att undervisa i samiska ställer höga krav på lärarna, då det saknas såväl läromedel som bedömningsunderlag, visar Kristina Belancic i sin avhandling.
Malin Norberg har undersökt vad som erbjuds i svenska matematikläroböcker för årskurs 1 och hur elever skapar mening i arbetet med matematikläroböcker.
Utformningen av illustrationer, som exempelvis modeller, grafer och diagram, har stor betydelse för elevernas lärande. Ann-Sofie Jägerskog har forskat om sambandet mellan visuella representationer, vad eleverna förstår och vad som sker i klassrum.
Ung Företagsamhet firar in det nya decenniet genom att lansera en helt ny form av pedagogiskt material för grundskolan, nämligen ett webbspel som handlar om några av entreprenörskapets grundstenar.
Ett läromedel som lär känna eleven och anpassar uppgiften till lämplig nivå med lärare som kan följa elevens lärande via skärm. AI är på väg till skolan – men hur funkar det? Vi for till Kapareskolan utanför Göteborg där tekniken sätts på prov.