Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Läromedel"

Visar sida 1 av 28

Comparing human-made and AI-generated teaching videos: An experimental study on learning effects

29 oktober
In the age of generative AI, can teaching videos be efficiently and effectively generated by large language models? In this study, the authors used generative AI tools to develop four short teaching videos for a management course and then compared them with human-generated videos on the same subjects in an online experiment.

Avhandling om sex och samlevnad i biologiböcker utsedd till Lärarpanelens favorit

16 maj
Flera ämnen saknas i avsnitten om sexualundervisning i läroböckerna i biologi. Det visar Hannele Junkalas forskning i vilken hon har undersökt sexualundervisningens innehåll i ett antal biologiböcker för högstadiet, samt gjort observationer av biologilektioner i årskurs 8. Hennes avhandling är nu vald till Lärarpanelens favorit. 

Swedish Edtest i ny datadriven kostym med ökad interaktivitet och AI

5 mars
Nu är den nya versionen av Swedish Edtest, en nationell arena för att värdera och välja digitala lärresurser, här. Det innebär ökade möjligheter att ha koll på att digitala läromedel väljs på vetenskaplig grund, utifrån pedagogiskt värde och lärarnas syfte med undervisningen, skriver forskningsinstitutet Ifous.
1228