Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Lärarutbildning"

Visar sida 9 av 41

Välj typ av innehåll inom kategori "Lärarutbildning":

Forskning och utveckling kategorier

Sexrevolutionen: Så förändras undervisningen 2022

2021-10-27
Eleverna vill tala mer om sex, men lärarna tycker att det har ­blivit svårare. Särskilt när det gäller att tala om pornografi. Det visar ­befintlig forskning. Hösten 2022 förändras både läroplanen och l­ärarutbildningarna när det ­gäller sexualundervisning för att lärarna på ett bättre sätt ska kunna möta eleverna – och deras frågor.
Anna Norrström

Skolportens favorit: Praktiska frågor präglar samtal i lärarlagen

2021-10-26
Lärarlagssamtal i skolan utmärks ofta av praktiska frågor, konstaterar forskaren Anna Norrström, som pekar på vikten av att utveckla samtalen för att rymma även djupare professionella frågor. Nu har hennes avhandling valts till Skolportens favorit av lärarpanelen.

Reconceptualising teacher self-efficacy in relation to teacher identity: A longitudinal phenomenological study of pre-service secondary mathematics teachers during initial teacher education.

2021-10-26
Gosia Marschall har i sin avhandling undersökt hur blivande gymnasielärare i matematik, i England, skapar mening genom sina erfarenheter i såväl utbildningen som i praktiken.
Forskning och utveckling kategorier

Nya lärmiljöer

2021-10-22
Syftet med delprojektet ”Nya lärmiljöer" är att utveckla universitetets lärmiljöer så att universitetet kan erbjuda utmanande utbildning i stimulerande lärmiljöer och möjliggöra ett högkvalitativt och innovativt utbildningsinnehåll som svarar mot framtida kompetensbehov. Lärarstudenternas lärmiljöer är i fokus men delprojektet syftar även till att utveckla universitetets samtliga lärmiljöer.

Why new teacher mentoring can fall short, and 3 ways to fix it

2021-09-17
Effective mentoring of novice teachers requires appropriate time, resources and training, according to a report by the National Institute for Excellence in Teaching. Built upon an analysis of programs in Louisiana and Texas, the report outlines three characteristics found in effective mentoring programs.
Forskning och utveckling kategorier

Pandemic prompts changes in how future teachers are trained

2021-08-12
One of the changes brought about by the pandemic is a greater emphasis on remote education during teacher training, says Jennifer Krawec, University of Miami. Colleges and universities across the country are training future teachers to incorporate digital tools into the classroom, create virtual lesson materials and use videoconferencing software, so they are prepared to…

Forskarskola ska knyta närmare band mellan forskning och läraryrket

2021-07-07
Vetenskapsrådet har beviljat nära 40 miljoner kronor till ett projekt som leds från Lunds universitet som handlar om samverkan mellan skola och akademi. Målsättningen är att överbrygga glappet mellan den erfarenhetsbaserade verksamheten ute i skolor och akademisk forskning inom utbildningsvetenskap och lärarutbildningen.
1891041