Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Lärarutbildning"

Visar sida 7 av 42

Välj typ av innehåll inom kategori "Lärarutbildning":

Forskning och utveckling kategorier

Europeanisation in Teacher Education: A Comparative Case Study of Teacher Education Policies and Practices, Review essay

2023-03-01
This essay is a review on the book titled Europeanisation in Teacher Education: A Comparative Case Study of Teacher Education Policies and Practices, by Vasileios Symeonidis, which is a valuable contribution to the field of international and comparative education investigating the interaction between local and general, in this sense “European” trajectories in teacher education.
Forskning och utveckling kategorier

Per Båvner: Respons på “Vad skulle en ”de-akademisering” av lärarutbildningen innebära?”

2022-11-21
Anders Jönssons artikel om lärarutbildningen är ett välkommet initiativ där en diskussion kan inledas utan att hamna i politiskt käbbel utifrån låsta positioner. Det skriver Per Båvner, utredare på Lärarförbundet och tidigare anställd vid lärarutbildningarna på Stockholms och Karlstads universitet.
Forskning och utveckling kategorier

"Vad skulle en ”de-akademisering” av lärarutbildningen innebära?"

2022-11-14
I Tidöavtalet nämns vikten av mer “praktisk metodik” som något som ska fixa inte bara lärarutbildningarna utan i förlängningen skolan också. Anders Jönsson relaterar detta till återkommande resonemang om attlärarutbildningen blivit för akademisk och reflekterar här kring vad en “de-akademisering” av lärarutbildningen skulle betyda.
167842