Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Lärarutbildning"

Visar sida 3 av 40

Välj typ av innehåll inom kategori "Lärarutbildning":

Forskning och utveckling kategorier

Musiklärarutbildningar slits mellan nytta, bildning och vetenskaplighet

3 januari
Samhället förändras snabbt men utbildningen hänger inte med. Detta är en verklighetsbeskrivning som har funnits inom musiklärarutbildningen i årtionden. När högskolorna strävar efter modernisering, slits lärare och studenter mellan nyttotänk, bildningsideal och krav på vetenskaplighet. Det visar ny forskning från Göteborgs universitet.

Med värden i fokus. Om den didaktiska vad-frågan i pragmatiskt informerad undervisning i förskolan.

2023-12-18
Sedan undervisning fick en mer framträdande position i den svenska reviderade läroplanen för förskolan (Lpfö 18) har lärare i såväl förskola som förskollärarutbildning kämpat med att tolka konceptet. När 2011 års skollag trädde i kraft några år tidigare fick förskolans arbete med normer och värden en starkare ställning. Mot bakgrund av detta blir det intressant…

Blivande lärares professionella digitala kompetens

2023-11-10
Forskare vid Umeå universitet har analyserat policydokument för Grundlärarprogrammet. Fokus är att finna spår av hur professionell digital kompetens återfinns i dokumenten och därigenom skapar förutsättningar för lärarutbildare att genom sin undervisning möjliggöra för lärarstudenterna att utveckla denna kompetens.