The development of professional identity during a short-track teacher education program is studied. This article presents how individuals with a strong background in natural sciences describe the teacher education in which they participate. (pdf)
Det är svårt nog för vem som helst att utvecklas till en professionell lärare. Att göra det på bara ett år och ha en bakgrund som forskare inom naturvetenskap kan innebära en kännbar yrkesväxling, visar en ny studie.
Ett nytt nätverk för universitetets forskare, doktorander och lärarutbildare arbetar för att samarbeta över disciplinerna och överbrygga motsättningar mellan psykologi och pedagogik.
Vägen till större frihet för lärarna går genom en ökad vetenskaplig kunskapsbas i såväl lärarkåren som lärarutbildningen. Men också genom mer relevant, praktiknära forskning, skriver Maria Jarl.
Forskargruppen Rose vid Karlstads universitet har beviljats 1,2 miljoner kronor av Vetenskapsrådet, för att bygga upp ett tvärvetenskapligt nätverk av internationella toppforskare med fokus på skolämnen och lärarutbildning. Målet är att producera ny kunskap som har potential att utveckla lärarutbildningen i såväl Sverige som internationellt.
Vetenskapsrådet har delat ut totalt 14,2 miljoner kronor till forskning vid Högskolan Dalarna, bland annat om hur man bättre kan lära ut om hållbarhet i förskolan och vilken betydelse lärarutbildningen har i yrkeslivet.
Magnus Henrekson har lanserat en förklaringsmodell till de sjunkande skolresultaten och den låga attraktionsgraden för läraryrket i Sverige, vilken går ut på att konstruktivismen i skolans styrdokument har gett upphov till en rad olika negativa effekter. Men frågan är om modellen bygger på sanning, skriver Frank Bach.
Digitala teknologier utgör idag en självklar och integrerad del av människors vardag. Inte minst påverkar det dagens skola och dess pedagogik. Sex lärosäten har nu gått samman och startat en gemensam forskarskola med en ambition att skapa ny kunskap som kan utveckla svensk lärarutbildning.