Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Lärarutbildning"

Visar sida 13 av 41

Välj typ av innehåll inom kategori "Lärarutbildning":

Forskning och utveckling kategorier

Didaktik – ett huvudområde för lärarutbildning

2020-10-16
Didaktik är ett för lärare centralt praktik-teoretiskt kunskapsområde. Området har en lång historia inom akademin, men har aldrig slagit igenom vare sig inom akademin eller i skolan. Det är dags att ändra på det – gör didaktik till huvudområde inom lärarutbildning, menar Jesper Sjöström, lärarutbildare, docent och biträdande professor i utbildningsvetenskap.

Ljus på lärarna i ny rapport när IVA satsar på skolan

2020-08-27
En ny rapport från Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA), Fokus på lärarna i det svenska skolsystemet – en kunskapsöversikt, fokuserar på kompetensförsörjningen och de förutsättningar som det svenska skolsystemet ger lärarna att utföra sitt yrke. Rapporten pekar på oroväckande underskott på behöriga lärare och systembrister i det svenska skolsystemet.
Forskning och utveckling kategorier

Samverkan har skapat framgångsrik modell för VFU på förskolor och skolor

2020-05-04
En viktig del av lärarutbildningen är den verksamhetsförlagda utbildningen, VFU. På Högskolan i Halmstad bedrivs VFU och verksamhetsintegrerade dagar (VI-dagar) på övningsförskolor och övningsskolor. Slutrapporterna från försöksverksamheten visar att modellen har blivit så framgångsrik att den har permanentats i förtid.
112131441