Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Lärarutbildning"

Visar sida 1 av 42

Välj typ av innehåll inom kategori "Lärarutbildning":

Midtveis i utdanningsløpet - barnehagelærerstudenters erfaringer med sammenheng og profesjonsinnretting

19 december
I denne studien undersøker vi studenters erfaringer med sammenheng og profesjonsinnretning i barnehagelærerutdanningen ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN). Siden de nasjonale retningslinjene for utdanningen ble innført i 2012, er det ved USN gjort endringer underveis i organisering og sammensetning av fag og kunnskapsområder i bachelorprogrammet.
Forskning och utveckling kategorier

Stöttning i flerpartssamtal under förskollärarutbildning

19 december
Relationen mellan universitetsförlagd och verksamhetsförlagd utbildning har ofta lyfts som ett problem i olika former av lärarutbildning. En svårighet som identifierats är för studenterna att relatera forskningsbaserad kunskap till verksamhetsutövande. Denna relation studeras här i förskollärarutbildning genom att analysera hur studenterna stöttas i att gradvis ta över denna kunskap i flerpartssamtal vid praxisseminarier och examinationer…

Praksisstudiets flerstemmighet: relasjoners betydning i profesjonskvalifisering

19 december
Praksisstudiet kan, sammen med undervisning på campus, bidra til studenters profesjonskvalifisering til barnehagelæreryrket. Denne artikkelen utforsker hvordan studenter erfarer og beskriver praksisstudiet, som del av egen profesjonskvalifisering, med utgangspunkt i en forståelse om at studenters profesjonskvalifisering utvikles i sosial samhandling mellom mennesker.

Helheter i de finländska styrdokumenten för småbarnspedagogik – huvudsak och huvudbry för lärarutbildningen

19 december
Studiens syfte är att analysera textsekvenser som innehåller formuleringar med helhet i de tre finländska småbarnspedagogiska styrdokumenten. Dessutom diskuterar vi hur utbildningen av lärare inom småbarnspedagogik kan tydliggöra dessa helheter för studenterna. 

Professionell självförståelse och personligt värdesystem: förskollärarstudenters konstruktioner av en yrkesidentitet

19 december
Syftet är att fördjupa kunskapen om förskollärarstudenters konstruktioner av en blivande yrkesidentitet i reflektionstexter och vilka dilemman som framträder i relation till en förändrad utbildningskontext för förskola. 40 reflektionstexter har analyserats utifrån lärares tolkande referensram.
Forskning och utveckling kategorier

Ömtåliga mosaiker en förändrad syn på lärarblivande och forskningskommunikation

17 december
I en ny avhandling i pedagogik med inriktning mot arbetsintegrerat lärande presenterar Mona Tynkkinen vid Högskolan Väst nya perspektiv på hur lärarrollen formas i ett dynamiskt samspel med omgivningen. Dessutom utmanar hon på ett spännande sätt den traditionella akademiska formen för hur en avhandling kan presenteras.
1242