Hur synliggörs relationer mellan daghem i Finland och finska ärarutbildningen genom lärarstuderandes praktik? Det är en av frågorna som Anna Buss undersöker i sin avhandling.
Matti Karlström har en lång bakgrund som grundskollärare i matematik och naturvetenskap och har även arbetat som lärarutbildare i naturvetenskapsämnenas didaktik de senaste 15 åren. I slutet av maj disputerade han på sin avhandling om didaktisk modellering.
Matti Karlström har forskat om didaktiska modeller som kan vara ett stöd för lärarutbildare att i undervisningen utveckla lärarstudenters professionella reflektion.
Trots att dans är en obligatorisk aktivitet i läroplanen för idrottsämnet i Sverige, är dansundervisning inte vanligt förekommande i idrottsundervisningen. En anledning är brist på tid som avsatts för dans i lärarutbildningen, visar Christopher Engdahls avhandling.
Malin Reljanovic Glimäng ha har undersökt hur Virtual Exchange kan användas för att främja kritisk interkulturalitet och glokal medvetenhet hos blivande ämneslärare i engelska.
Musiklärarutbildningen är en tungrodd apparat, enligt forskaren Lena Ostendorf. Hon har identifierat tre olika och konkurrerande ideal som ger en bild av vad den sega utvecklingen kan bero på.
Flera områden saknas i avsnitten om sex och samlevnad i läromedlen, som exempelvis intersexualitet och asexualitet. Det visar Hannele Junkalas avhandling.
To understand what to improve in initial teacher education to better prepare teachers for their profession, we asked alumni (N = 93) from three Swedish initial teacher education programs, what in their education they thought had benefited them the most in preparing them for a teaching career, and what they thought was lacking given their professional needs.
This study explores ways in which a group of teacher educators co-construct knowledge about students’ academic writing and aspects of academic writing instruction in collegial conversations.