Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Lärarstudent"

Visar sida 8 av 12

Välj typ av innehåll inom kategori "Lärarstudent":

Så slipper studenter glappet mellan teori och praktik

2021-01-19
När studenter får så kallat arbetsintegrerat lärande (AIL) delas utbildningen ofta upp i ”teori” och ”praktik”, på campus- respektive arbetsplats. Men den terminologin skapar ett gap i onödan, menar Ville Björck i en avhandling vid Högskolan Väst. Han föreslår en ”tredje” mötesplats, en hybrid av de olika lärandemiljöerna.

Samtal ger lärare möjlighet till ämnesdidaktisk utveckling

2020-09-21
Samtal om undervisning i naturvetenskap kan leda till professionell utveckling. Men det kräver att samtalen karaktäriseras av både ett komplext innehåll och en hög grad av interaktion. Det visar en avhandling vid Göteborgs universitet som undersökt vad som händer när lärare respektive lärarstudenter ges möjlighet att delta i strukturerade samtal om sin egen undervisning i…
178912