Lärares spontana muntliga berättelser levandegör undervisningen och stärker den pedagogiska relationen med eleverna. Det visar Ola Henricssons avhandling om grundskollärares muntliga berättande i undervisningen.
Hur diskuterar lärarstudenter och nyutexaminerade lärare i engelska rättvisa och ansvarighet i relation till sina övertygelser och antaganden om bedömning, sina bedömningsmetoder och sina bedömningsidentiteter? Det är några av frågorna som Anna-Marie Csöregh undersöker i sin avhandling.
Vid Örebro universitet finns framtidens klassrum. En sorts gymnastiksalar för teoretiska ämnen. Grundtesen är att lokalen ska anpassas efter undervisningen – inte tvärtom.
I boken ”Tänk som en forskare” ger Emma Frans fem handfasta tips på hur man når ut med vetenskap. Samma teknik kan användas av en nyexaminerad lärare som vill få gehör för sina kunskaper bland kollegor – och elever.
Sandra Jederuds forskning om verksamhetsförlagd utbildning (VFU) inom lärarutbildningen visar visar att de organisatoriska strukturerna inom VFU får konsekvenser för studenternas möjlighet för lärande.
Hur kan lärarutbildningen dra nytta av didaktiska teorier och analyser? Jesper Sjöstrom och Ruhi Tyson, aktuella med boken Didaktik för lärande och bildning, menar att didaktik bör genomsyra hela lärarutbildningen.
Lärare behöver utveckla sitt professionella ämnesspråk för att få syn på vad barn och elever lär i matematik. Det visar Christina Svensson som forskat om professionsutveckling inom matematikundervisning.
"I praktiknära forskning finns ofta mycket matnyttigt för yrkesverksamma lärare." Det säger Catherine Couturier, en av lärarna i Lärarpanelen, om hur lärare kan använda sig av forskning för att utveckla sin profession och undervisning.
Elever behöver mer kunskap om hur de kan hantera källor och orsaksresonemang. I sin forskning har Anders Nersäter designat lektioner med syfte att utveckla elevernas kunnande, och som genomförts i samverkan med en grupp gymnasielärare. Resultatet visade på en stor förändring.
Henrik Lindqvist, universitetslektor på Linköpings universitet, är aktuell med en bok om hur lärarstudenter och nya lärare kan uppleva och hantera sin arbetssituation.
Den verksamhetsförlagda utbildningen är oerhört komplex och krävande för många lärarstudenter. Villkor, förutsättningar och resurser skiljer sig också stort mellan skolorna, visar Paul Strands avhandling.