Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Lärarprofessionen"

Visar sida 90 av 100

Välj typ av innehåll inom kategori "Lärarprofessionen":

Lärares arbetsglädje. Betydelsen av emotionell närvaro i det pedagogiska arbetet

2014-04-08
Emotionell närvaro i det pedagogiska arbetet är viktigt för att lärare ska känna arbetsglädje. Det menar Anna-Carin Bredmar, som har forskat om arbetsglädje – som har en grundläggande betydelse i lärarnas vardag.
Helena Sagar

"Jag såg eldsjälar slockna för att de inte hade kollegiets stöd"

2014-03-26
Elevernas dalande intresse för naturvetenskap och teknik kan motverkas genom entreprenöriellt lärande. Men då krävs det stöd för att lärarna ska kunna fortsätta att utvecklas, menar Helena Sagar som forskat i ämnet.

"Avsätt resurser åt lärardriven skolforskning"

2014-01-30
Lärardriven forskning kräver inga stora institut. Lärarna, lektorerna och viljan finns – det enda som saknas är tid till forskning. Arbetstid som skolhuvudmännen inte har råd att betala, skriver ett antal forskarstuderande lärare.      

Who should do What to Whom? Occupational Groups´ Views on Special Needs

2014-01-24
Gunilla Lindqvists har undersökt hur all pedagogisk personal inom förskola och skola, i en mellanstor svensk kommun, ser på arbetet med särskilt stöd i förskolan respektive skolan. Hon tar exempelvis upp synen på diagnosers betydelse eller vem som bör ha det pedagogiska ansvaret för barn i behov av särskilt stöd. Resultatet visar  att det finns olika syn på specialpedagogernas funktion respektive hur det särskilda stödet ska utföras.      
Bengt Sjöstedt

Stora skillnader mellan svensk- och dansklärares arbetsvillkor

2013-12-19
Bengt Sjöstedts avhandling visar att skillnaderna i svensk- och dansklärares arbetsvillkor och förutsättningar är stora, vilket påverkar undervisningen. ”Mina viktigaste slutsatser är att likvärdigheten i svensk skola måste återinföras och att svenskämnet måste präglas av en synlig pedagogik”, säger han.
1 89 90 91 100