Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Lärarprofessionen"

Visar sida 73 av 96

Välj typ av innehåll inom kategori "Lärarprofessionen":

Två lärarkategoriers arbete med sociala relationer i övergången från förskoleklass till årskurs 1

2018-10-23
Pernilla Kallbergs avhandling bidrar till att belysa hur lärares målmedvetna handlingar för att skapa en fungerande undervisningsmiljö i övergången blir särskilt värdefulla ur utbildningssynpunkt, i form av uppmärksammade socialisationsprocesser.
Forskning och utveckling kategorier

Magin sker i mötet

2018-10-17
De lärare som lyckas bäst är inte bara skickliga didaktiker med goda ämnes­kunskaper. De har också har en särskild förmåga att knyta an till eleverna, något som forskaren Jonas Aspelin kallar relations­kompetens.
Forskning och utveckling kategorier

Avtryck som synliggör

2018-10-10
Ensamarbetets dagar är till ända, för elevers och lärares skull. Fast vi är inte riktigt där än. I väntan på detta finns det anledning att uppmärksamma om och hur pedagogiskt förhållningssätt skiljer sig åt i ett kollegium, skriver Marcus Samuelsson, leg slöjdlärare och professor.
172737496