Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Lärarprofessionen"

Visar sida 71 av 93

Välj typ av innehåll inom kategori "Lärarprofessionen":

Forskning och utveckling kategorier

Overcoming the Isolation of Rural Teachers

2018-09-25
Rural teachers can face professional isolation, write teacher Michelle Blanchet and Darcy Bakkegard, a teacher ambassador. In this blog post, they offer six ways for teachers to overcome the distance and collaborate with their colleagues, including through Edcamps and virtual professional learning communities.

Lärare okritiska till entreprenöriellt lärande

2018-09-24
Det entreprenöriella lärandet påverkar också lärarrollen, men få lärare reflekterar över konsekvenserna. Carina Holmberg hoppas att hennes avhandling kan bidra till en mer nyanserad bild av entreprenörskapets intåg i skolan.

Vilken typ av lärare vill vi ha i skolan?

2018-09-17
Att det är bra att vara en entreprenör har väl många av oss hört. Men vad innebär det att vara entreprenöriell och varför är det viktigt inom skolan? I en ny avhandling från Linnéuniversitetet undersöks begreppet entreprenöriellt lärande och hur lärarna i skolan arbetar med detta.
Forskning och utveckling kategorier

Teach Love and Understanding

2018-09-13
Teach love & understanding är årets tema på Nobel Teacher Summit som för andra året i rad bjuder in lärare till konferensen den 5 oktober. Nytt för i år är att skolor i Stockholms stad som tar emot ett internationellt studiebesök får två fribiljetter till Teacher Summit.
Forskning och utveckling kategorier

"Lärarnas status kan höjas om vi lär av forskningen"

2018-09-05
Det räcker inte med högre löner för att höja läraryrkets status. Den kunskapsrelativism som präglar den svenska skolan är förödande för lärarens auktoritet och legitimitet att sätta betyg. Samtidigt har läraryrket omdefinierats från att vara ett intellektuellt och kulturellt yrke, till att bli ett socialt arbete, skriver Magnus Henrekson, professor i nationalekonomi.
170717293