Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Lärarprofessionen"

Visar sida 66 av 97

Välj typ av innehåll inom kategori "Lärarprofessionen":

ULF-projektet – ett regeringsuppdrag för att öka forskningssamarbetet mellan akademi och skola

2019-05-17
Med siktet inställt på en stärkt vetenskaplig grund för lärarprofessionen deltar Stockholms universitet i regeringsuppdraget ULF. Vägen dit går genom samverkan mellan forskare, lärare och skolhuvudmän och plattformen Stockholm Teaching & Learning Studies (STLS).
Forskning och utveckling kategorier

En skola för alla : Konflikthantering

2019-05-09
Att förebygga konflikter är viktigt anser både läraren Katarina och hennes före detta elev Emil. De talar om vikten av lärarens inställning, om det positiva med fasta placeringar och regler - och tydlighet kring vilka regler som egentligen är viktiga. Vi får också ta del av en metod för att sortera elevens handlingar: låt gå,…

Motstridiga styrprinciper påverkar lärararbetet

2019-05-09
Diskussionen om vad lärare gör och inte gör missar ofta betydelsen av förutsättningarna för lärares arbete, visar en ny avhandling. " Det handlar om att skolan har blivit konkurrensutsatt, elever och föräldrar har ibland kommit att betraktas som kunder och synen på lärares arbete har förändrats", säger forskaren Katarina Samuelsson.
165666797