Att bromsa när chefen eller kollegorna ligger på och vill ha din hjälp kan kännas väldigt jobbigt. Ändå är det viktigt att kunna göra det. Och oftast enklare än du kanske tror, när du väl kommer till skott.
Att arbeta bredvid varandra är en sak – att jobba tillsammans en helt annan. Bäst blir det när alla i arbetslaget tar sitt ansvar, skiljer på sak och person och har lagom trevligt ihop.
En ny avhandling från Karlstads universitet visar att personal på förskolor behöver mer stöd för att kunna möta barn som pratar andra språk än svenska och leva upp till de kravs som ställs.
Though every school district faces unique struggles to support teachers, two programs offer promising models for school leaders to develop structure and stamina for budding educators.
Bristen på yrkeslärare väger tungt vid validering av yrkeskunskaper. Det konstaterar Maria Johansson som har forskat om vilka idéer, kunskapsbegrepp och policyer som styr antagningen till yrkeslärarutbildningen.
Author Elena Aguilar hopes that when educators build their own resilience they'll not only continue teaching, but they'll have more energy to change the systems that are depleting them.
Lågaffektivt bemötande är ett förhållningssätt för pedagoger där ansvaret alltid ligger hos läraren om en elev bråkar och stör. Men lågaffektivt bemötande som metod har också mött motstånd, kritiker har raljerande döpt om det till låg-effektivt bemötande och menat att det leder till kravlöshet och kaos. (webb-radio)
Det övergripande syftet med Monica Bravo Granströms avhandling är att få en bättre förståelse för lärares uppfattningar och strategier vid läsundervisning i flerspråkiga miljöer.
Maria C. Johanssons avhandling handlar om validering av yrkeskunskaper, i samband med ansökan till yrkeslärarutbildning, en process som har visat sig vara komplicerad av flera skäl.
For educators, summer serves as a similar ‘sharpening season’ of sorts. As much as we love teaching, the end of the school year presents valuable time and opportunity to reflect, rejuvenate, retool, and ‘sharpen’ our skills through exploration, learning, and professional development.