Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Lärarprofessionen"

Visar sida 63 av 93

Välj typ av innehåll inom kategori "Lärarprofessionen":

Med fokus på pedagogisk segregation

2019-04-23
Åse Hansson, verksam vid institutionen för pedagogik och specialpedagogik, har antagits som docent i ämnesdidaktik vid Göteborgs universitet. Sedan 2017 är hon projektledare för Vetenskapsrådets projektet "Betydelsen av lärarkompetens för elevers skolprestationer: Effektiv och rättvis undervisning i svenska och matematik".
Forskning och utveckling kategorier

Mark Aston: Förändring

2019-04-18
Hur medvetna är vi om oss själva, om de värderingar och vanor som styr oss? Och vad händer med självkännedomen om man som lärare släpper taget och ger sig ut i det okända? Det skriver Mark Aston om, en av många brittiska lärare som valt att arbeta utomlands.

Policing the school: In between dialogues and crime reports

2019-04-11
The purpose of the present study was to investigate how different professional groups – school health teams and police officers – related to and understood various measures taken to handle school violence. The authors focused in particular on the increasing tendency to report crimes in schools and the consequences of this trend. (pdf)

Skolanställda ambivalenta när de hanterar våld i skolan

2019-04-11
Skolan är den plats där svenska ungdomar oftast blir utsatta för våld av olika slag och utsätter andra ungdomar för samma sak. Samtidigt har skolpersonal ett ambivalent förhållande till hur våld och konflikter i skolan bör hanteras, där en polisanmälan signalerar att de förlorat kontrollen. Det framgår av en studie vid Göteborgs universitet.
162636493