Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Lärarprofessionen"

Visar sida 62 av 93

Välj typ av innehåll inom kategori "Lärarprofessionen":

Forskning och utveckling kategorier

En skola för alla : Konflikthantering

2019-05-09
Att förebygga konflikter är viktigt anser både läraren Katarina och hennes före detta elev Emil. De talar om vikten av lärarens inställning, om det positiva med fasta placeringar och regler - och tydlighet kring vilka regler som egentligen är viktiga. Vi får också ta del av en metod för att sortera elevens handlingar: låt gå,…

Motstridiga styrprinciper påverkar lärararbetet

2019-05-09
Diskussionen om vad lärare gör och inte gör missar ofta betydelsen av förutsättningarna för lärares arbete, visar en ny avhandling. " Det handlar om att skolan har blivit konkurrensutsatt, elever och föräldrar har ibland kommit att betraktas som kunder och synen på lärares arbete har förändrats", säger forskaren Katarina Samuelsson.
Forskning och utveckling kategorier

Majoriteten gör sin lektionsplanering utanför arbetstid

2019-05-03
Lärare har inte tid för planering, efterarbete eller formativ undervisning enligt en enkät från Karlstads universitet. Vissa av problemen kan ses i alla typer av skolor oavsett vilka stadier det rör sig om. "Planeringen och efterarbetet är skolans kärnverksamhet vid sidan av själva undervisningen", säger Kenneth Nordgren, professor i samhällsvetenskapernas didaktik på Karlstad Universitet.
161626393