Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Lärarprofessionen"

Visar sida 61 av 93

Välj typ av innehåll inom kategori "Lärarprofessionen":

Forskning och utveckling kategorier

Michael Walls och Jan Nilsson: Skolutveckling urholkar lärares autonomi

2019-05-24
Effektivisering, kvalitetssäkring och evidens kan låta bra, men Michael Walls och Jan Nilsson menar att dessa delar av vad som ofta kallas New Public Management i själva verket urholkar både lärarnas professionella autonomi och i förlängningen själva demokratin. De hävdar att vi vet för lite om konsekvenserna av olika skolutvecklingstrender, inte minst vad det innebär…

ULF-projektet – ett regeringsuppdrag för att öka forskningssamarbetet mellan akademi och skola

2019-05-17
Med siktet inställt på en stärkt vetenskaplig grund för lärarprofessionen deltar Stockholms universitet i regeringsuppdraget ULF. Vägen dit går genom samverkan mellan forskare, lärare och skolhuvudmän och plattformen Stockholm Teaching & Learning Studies (STLS).
160616293