This report presents key findings from the Classroom Changemakers award programme. It brings together 15 outstanding ideas from teachers across the UK on how to give young people the opportunity to get creative and solve problems in maths and computer science. (pdf)
En ny rapport från Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA), Fokus på lärarna i det svenska skolsystemet – en kunskapsöversikt, fokuserar på kompetensförsörjningen och de förutsättningar som det svenska skolsystemet ger lärarna att utföra sitt yrke. Rapporten pekar på oroväckande underskott på behöriga lärare och systembrister i det svenska skolsystemet.
Hur stor betydelse har kroppsspråket för att du ska uppfattas som en stark ledare? John Steinberg, fil.dr i pedagogik, ger sina bästa tips på hur du som lärare kan bli en bättre ledare genom kroppsspråket.
Lärarstudenter behöver återkommande och mer aktivt träna på att leda undervisning. Det skriver ett flertal forskare och lärarutbildare på Skolporten Debatt.
Ingrid Forsler har forskat om relationen mellan medier och skolämnet bild, och hur bildlärare och lärarutbildare förstår, förhandlar och möjliggör ämnets mediemiljöer och infrastrukturer.
I tider av nedskärningar kan ett tvålärarsystem kännas som en utopi på många skolor. Men Lotta Elmbro menar att metoden inte behöver kosta mer. I en ny bok visar hon hur.
There is a tension in Swedish preschool policy when it comes to a subject curriculum and a child-centred curriculum. This article examines how Swedish preschool teachers have dealt with this relationship by focusing on the purpose of the preschool and how preschool teachers become part of the enacted preschool policy.
Craig Barton var en lyckad lärare. Trodde han. Ända tills han började titta på vad forskningen sa om hjärnan och inlärning. ”Jag var också tvungen att erkänna att mina elever hade kunnat göra mycket bättre ifrån sig.”
Brown University professor Matthew A. Kraft shares his latest research findings from schools: even small interruptions erode instructional time more than you think. He proposes strong steps schools and teachers can take to minimize these interruptions in Educational Leadership.
Val och omröstningar används ofta som ett sätt att ge barn inflytande i förskolan. Men Carina Petersons forskning visar att barnens inflytande ofta är styrt och begränsat i syfte att skapa lugn och ordning.