Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Lärarprofessionen"

Visar sida 43 av 93

Välj typ av innehåll inom kategori "Lärarprofessionen":

Samtal ger lärare möjlighet till ämnesdidaktisk utveckling

2020-09-21
Samtal om undervisning i naturvetenskap kan leda till professionell utveckling. Men det kräver att samtalen karaktäriseras av både ett komplext innehåll och en hög grad av interaktion. Det visar en avhandling vid Göteborgs universitet som undersökt vad som händer när lärare respektive lärarstudenter ges möjlighet att delta i strukturerade samtal om sin egen undervisning i…
Forskning och utveckling kategorier

How to be a math teacher, even if you aren’t a “math person”

2020-09-18
Math can be a daunting subject to teach for elementary-school teachers who took few courses on the subject in college. Become a confident instructor by showing students several approaches to problem-solving -- and don't be afraid to keep learning yourself with professional development or other methods, writes Elaine Keeley, a curriculum, instruction, and staff development…

Socialt engagemang riskfaktor för lärare

2020-09-16
En av tio lärare i Sverige är drabbade av stressrelaterad utmattning – en 50 procent högre andel än hos övriga yrkesgrupper. "De lärare som har ett starkt socialt patos och engagerar sig djupt i elever och kollegor är mest utsatta", säger Ola Nordhall, universitetslärare i psykologi och doktorand inom arbetshälsa vid Högskolan i Gävle.

Framgångsrikt samarbete mellan Linnéuniversitetet och lärare kring programmering i skolan

2020-09-15
Det började i ett par nätverk skapade för att ge lärare i grundskolan möjlighet att utveckla undervisningen inom IT, teknik och programmering. Det slutade med att två av lärarna som deltog fick presentera artiklar om sitt arbete vid den internationella konferensen CTE2020 i augusti.
142434493