Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Lärarprofessionen"

Visar sida 42 av 96

Välj typ av innehåll inom kategori "Lärarprofessionen":

Forskning och utveckling kategorier

"Låt lärarna vara lärare" – idéer om lärararbete i det offentliga samtalet om lärarassistenter

2020-12-17
De övergripande frågorna i Per Lindqvist artikel kretsar kring vilka olika idéer om lärararbetet som träder fram och som dominerar det offentliga samtalet. I studien diskuteras också hur samtalet kan komma att påverka framtida förflyttningar av gränser kring framför allt den sociala dimensionen av lärararbetet.

Flerspråkiga barn särbehandlas i förskolans matematikundervisning

2020-12-17
För flerspråkiga barn blir förskolans matematik mer som språkundervisning. Därmed reproducerar förskolan skillnader snarare än att plana ut dem. Det konstaterar Laurence Delacour som undersökt hur förskollärare tolkar och implementerar de matematiska målen i förskolans läroplan.
141424396