Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Lärarprofessionen"

Visar sida 38 av 93

Välj typ av innehåll inom kategori "Lärarprofessionen":

Det behövs tydligare roll för förskolans specialpedagoger

2021-02-02
Vissa barn i förskolan behöver extra stöd. Förskollärarna tror ofta att det beror på barnet. Men att barn behöver extra stöd beror ofta på flera saker. Förskolorna skulle behöva fler specialpedagoger som kan hjälpa lärarna se vilken hjälp barnet faktiskt behöver. (s.8-9)

Ordning och tid påverkar lågstadielärares återkoppling

2021-02-02
Även om lärares intention är att ge en individualiserad och stödjande återkoppling blir ibland resultatet det motsatta. Förklaringen handlar ofta om tidsbrist eller behov av ordning i klassrummet. Det konstaterar Elisabeth Eriksson som undersökt hur återkopplingen i lågstadiets klassrum kommuniceras och gestaltar sig.
Forskning och utveckling kategorier

"Låt lärarna vara lärare" – idéer om lärararbete i det offentliga samtalet om lärarassistenter

2020-12-17
De övergripande frågorna i Per Lindqvist artikel kretsar kring vilka olika idéer om lärararbetet som träder fram och som dominerar det offentliga samtalet. I studien diskuteras också hur samtalet kan komma att påverka framtida förflyttningar av gränser kring framför allt den sociala dimensionen av lärararbetet.
137383993