Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Lärarprofessionen"

Visar sida 35 av 93

Välj typ av innehåll inom kategori "Lärarprofessionen":

Forskning och utveckling kategorier

Lärarlagsmöten handlar mest om praktiska frågor

2021-04-14
Lärarlagsmöten tenderar att vara fragmentariska, handla om praktiska åtaganden och präglas av ett informellt språkbruk. Samtidigt saknas i stort ett professionellt språk som skulle möjliggöra samtal om komplexa frågor av betydelse för läraryrket och undervisning. Det framkommer i en ny avhandling som har analyserat samtal mellan lärare.
Forskning och utveckling kategorier

Kampen för legitimation gav ny utbildningspolitik

2021-04-12
Charlotte Baltzer är verksam inom rektorsutbildningen vid Uppsala universitet. Hon har en bakgrund som undervisningsråd vid Skolverket samt som lärare och rektor inom gymnasiet och grundskolan. Hösten 2020 disputerade hon med avhandlingen Lärarlegitimation som facklig professionsstrategi - en analys av den svenska legitimationsreformen som argument för lärares (re)professionalisering.
134353693