Elna Sivhed har i sin avhandling undersökt lärares kunskapsutveckling inom ramen den statliga satsningen Utbildning, Lärande och Forskning (ULF) i samverkan mellan skola och akademi.
Dakota Lagercrantz, forskare vid Linköpings universitet, studerar hur böcker som Sagan om ringen eller Oryx & Crake kan användas i klimatundervisningen. Tidigare forskning visar att fiktion kan vara ett bra verktyg för att engagera elever, och göra klimatförändringar mer begripliga.
Specialpedagoger på gymnasiet lägger mycket kraft på att skapa handlingsutrymme i en ofta otydlig yrkesroll. Det visar en avhandling från Göteborgs universitet. Relationen till lärare, elever och vårdnadshavare är avgörande för att få uppdraget att fungera, och många specialpedagoger agerar utifrån en stark yrkesetik och tro på inkludering.
I sin ph.d.-afhandling bekræfter Rasmus Henriksen Klokker, at de danske grundskoler i høj grad er præget af såkaldt ‘lærersortering’, hvor lærere med høje karakterer fra læreruddannelsen i høj grad underviser på skoler i socioøkonomisk stærke områder.
Vilken skola eleverna går på kan påverka deras framtida plånbok. En ny studie som följt 400 000 elever över tid visar att de som gått på vinstdrivande friskolor i genomsnitt får lägre lön senare i livet än de som gått i kommunala skolor. Särskilt stor betydelse har lärarnas kompetens.
Since the 1990s, privately managed schools have expanded dramatically—drivenentirely by for-profit providers—and now enroll nearly half of urban high school students.Unlike in many other settings, there are no schools operating outside of the public system: allschools rely on equal public funding, cannot charge top-up fees, and are subject to the sameregulation. Using a combination of…
Har skolans digitalisering förändrat svenska specialpedagogers/speciallärares arbete, och i så fall hur? Det är en av frågorna som Marin Holmgren undersöker i sin avhandling.
Digitaliseringen har förändrat många yrken och skolans specialpedagogiska arbete är inget undantag. Trots att den svenska skolan digitaliserats i över 50 år saknas det fortfarande studier på hur digitalisering påverkat specialpedagoger och speciallärare i deras arbete. Nu presenteras en ny studie vid Umeå universitet som bidrar till att fylla kunskapsluckan och visar på flera sidor…
Hur positionerar sig kulturskolelärarna i fråga om mål och kvalitetsaspekter i instrumental gruppundervisning? Det är en av frågorna som Ida Knutsson undersöker i sin avhandling.