Eleverna ser fler möjligheter men också farhågor med digitala verktyg jämfört med lärare. Det visar Tiina Leino Lindell som i sin avhandling undersökt skolans digitalisering och dess utmaningar.
Förskollärarna har accepterat undervisningsbegreppets intåg i förskolan, vilket tycks ha gynnat tillkomsten av en ny lekdidaktisk läroplanstradition. Det konstaterar forskaren Benita Berg i sin avhandling.
Det är det mellanmänskliga som skapar tillit mellan lärare och rektor. Här har organisatoriska modeller ingen som helst betydelse, enligt Thomas Blom, doktor i pedagogiskt arbete vid Karlstad universitet.
Lärare får ta över allt fler arbetsuppgifter i takt med att elevstöd och administrativ personal effektiviseras bort. En ny studie ska undersöka hur de extra arbetsuppgifterna påverkar arbete och hälsa.
Lärares spontana muntliga berättelser levandegör undervisningen och stärker den pedagogiska relationen med eleverna. Det visar Ola Henricssons avhandling om grundskollärares muntliga berättande i undervisningen.
När vi blir äldre förändras rösten, vilket inte alltid är av godo. Vi kan få svårare att göra oss hörda. Men rösten går att påverka – läs forskarnas tips.
Just nu pågår ett samverkansprojekt, med bland annat forskare från Pedagogiska institutionen och lärare inom Örnsköldsviks kommun, i vilket ett digitalt verktyg testas för utveckling av lärares undervisning.
The aim of this article is to critically examine the construction and legitimation of the policy idea of ‘the teacher assistant’, in relation to teachers and the educational institution, through the lens of discursive institutionalism and strands in Curriculum Theory.