Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Lärarprofessionen"

Visar sida 2 av 96

Välj typ av innehåll inom kategori "Lärarprofessionen":

The EU policy discourse on EdTech and constructing the image of an excellent teacher

29 oktober
This article presents a discourse analysis of European Union (EU) policy documents on educational uses of digital technology (EdTech) from 2015 to 2022. It explores the ideological dimensions of language use and power relations, particularly concerning the teacher's role. Despite increasing critical scrutiny, the policy discourse in this period remains predominantly unidimensional, framing EdTech as…

Stora skillnader i blivande grundlärares kunskaper om bråk

14 oktober
Skillnaderna mellan lärarstudenters förståelse av bråk efter att de har gått igenom lärarutbildningen är stora, visar Anne Tossavainens avhandling. "Det var också överraskande, och oroande, att studenterna inte kunde upptäcka vissa helt orimliga svar som de gav till sina lösningar", säger hon.
Forskning och utveckling kategorier

”Lagarbete och kollegialt lärande viktigt för skolutveckling” 

10 oktober
Hur kan lärare med stöd av forskning utveckla sin yrkesskicklighet? Ett svar på det kan vara ett systematiskt och utvecklat kollegialt lärande, menar forskarna Daniel Sundberg och Jan Håkansson. Tillsammans med skoldebattören Per Kornhall diskuterade de detta på ett seminarium på bokmässan i Göteborg.
Forskning och utveckling kategorier

Här samlas lärare från 30 länder kring forskning: ”Inspirerande”

9 oktober
Nobel Prize Teacher Summit samlade lärare från över trettio länder i Stockholm. Nobelpristagare och forskare inom kognitionsvetenskap och pedagogik presenterade sina perspektiv på inlärning och undervisning och diskuterade med lärarna på plats. Vi Lärare frågade några av deltagarna om vad de kommer att ta med sig till sin egen undervisning.

”Jag ville testa på att plugga på universitetet… och så ville jag få jobba med barn”

30 september
This study examines 11 students enrolled in a teacher program specializing in school-age educare (grundlärare i fritidshem). School-age educare students exhibit a notable gender balance and many come from low-level educational and/or migrant backgrounds, leading to an exploration into the (re)production of class and gender dynamics.
12396