Gör bemannade skolbibliotek obligatoriska, återinför litteraturhistoria som ämne och uppgradera svensklärarutbildningen – så ska politikerna nog få se att både den litterära bildningen och vår kulturkanon skapas och etableras helt organiskt. Det skriver Skolportens krönikör Karin Berg.
Deeper learning is critical to improve outcomes for students, but more must be done to help teachers understand how to get there, says Isabel Bozada-Jones, a deeper learning coordinator.
The aim of the study was to examine how SLs in Finnish schools were co-teaching has been realised experience their own and co-teachers’ roles in leading the realisation of co-teaching as an inclusive approach.
In this article, we aim to deepen the knowledge on teachers’ action research as social learning in collaboration with a research-based PD leader. In this study, we follow two teachers conducting action research in a Swedish upper secondary school, in collaboration with a professional development (PD) leader who is also a doctoral student.
I ett projekt har lärare utrustats med sensorer för att visualisera hur de rör sig i klassrummen. Målet är att ny teknik ska ge dem en bättre överblick av hur tiden fördelas mellan olika elever.
Förväntningar på att lärare ska sätta höga betyg och finnas tillgängliga efter arbetstid upplevs ofta som stressande och kan orsaka ohälsa. Nu ska forskare undersöka hur lärare kan hantera kontakten med föräldrar och förebygga att den utvecklas till en arbetsmiljörisk.
Maja Morsing, högstadielärare och mastersstudent i utbildningsteori, kommenterar utbildningsdepartementets uppdrag till Skolverket om att förbereda central rättning av nationella prov. Morsing menar att uppdraget signalerar en misstro mot lärarkåren.
Kärnan i lärarens ledarskap är rutiner, regler, relationer – och ämneskunskaper. Det säger forskaren Martin Karlberg, som själv har jobbat som lärare i åtta år. ”Mitt största misstag var att jag nöjde mig med att vissa elever inte störde andra. Jag ställde lägre krav på deras lärande.”
Gruppdiskussioner är ett betydelsefullt sätt att öka elevernas lärandemöjligheter, men de behöver kompletteras med uppföljande helklassdiskussioner. Det visar Jenny Svanteson Westers avhandling.
School pupils who regard their teachers as discriminatory are likely to be behind in reading and maths, research has found. The conclusion comes after a study led by Dr Gulseli Baysu of Queen’s University Belfast which has been described as the first large-scale, multi-country research of its kind.
Rösten förändras när vi blir äldre. Det kan påverka dig både i arbetslivet och socialt. Hur kan vi träna vår röstkapacitet och ta hjälp av röstergonomi? Läs om ett forskningsprojekt och ta del av tips för bättre rösthälsa.