Lärare får ta över allt fler arbetsuppgifter i takt med att elevstöd och administrativ personal effektiviseras bort. En ny studie ska undersöka hur de extra arbetsuppgifterna påverkar arbete och hälsa.
Lärares spontana muntliga berättelser levandegör undervisningen och stärker den pedagogiska relationen med eleverna. Det visar Ola Henricssons avhandling om grundskollärares muntliga berättande i undervisningen.
När vi blir äldre förändras rösten, vilket inte alltid är av godo. Vi kan få svårare att göra oss hörda. Men rösten går att påverka – läs forskarnas tips.
Just nu pågår ett samverkansprojekt, med bland annat forskare från Pedagogiska institutionen och lärare inom Örnsköldsviks kommun, i vilket ett digitalt verktyg testas för utveckling av lärares undervisning.
The aim of this article is to critically examine the construction and legitimation of the policy idea of ‘the teacher assistant’, in relation to teachers and the educational institution, through the lens of discursive institutionalism and strands in Curriculum Theory.
Hur diskuterar lärarstudenter och nyutexaminerade lärare i engelska rättvisa och ansvarighet i relation till sina övertygelser och antaganden om bedömning, sina bedömningsmetoder och sina bedömningsidentiteter? Det är några av frågorna som Anna-Marie Csöregh undersöker i sin avhandling.