Kan lagar som ska skydda elever från kränkningar samtidigt innebära att lärare undviker svåra diskussioner i klassrummet? Maria Rosén har i sin avhandling undersökt juridikens plats i skolan.
Researchers at the University of North Texas are investigating the use of classroom simulators to help educators recognize and address implicit biases towards students and meet individual students' needs.
Tal om moralsk stress, find ud af, hvad din egen organisation kan gøre, og hvad der kan sendes videre til politikerne, anbefaler en forsker, som har lavet dialogkort, der kan sætte gang i samtalen blandt lærerne.
Når der er undervisningsforstyrrende uro i en klasse, skyldes det som regel, at eleverne ikke er engagerede i undervisningen, mener pædagogisk forsker Lotte Hedegaard-Sørensen. Lærerens ansvar er at gøre noget ved det – og samfundets ansvar er at give læreren mulighed for det.
Starka normer leder till att både förstelärare, övriga lärare och rektorer tonar ned förstelärarens betydelse som en särskilt skicklig lärare. Det visar Frida Grimm i sin avhandling om hur förstelärare som funktion förstås och praktiseras.
I denna rapport redovisas analyser från Grönqvist, Hensvik och Thoresson av vilka som befordrades till förstelärare 2013–2016 och hur karriärsteget påverkade lönerna och rörligheten bland lärare. (pdf)
Eva Staffans har utifrån en finlandssvensk kontext bland annat undersökt vilka strategier som ambulerande speciallärare använder för att stötta barn med språkliga svårigheter.
Andreas Larsson har i sin avhandling undersökt programmeringslärares kunskap och självupplevda förståelse för sin undervisning och hur den tar sig i uttryck i klassrummet.
Lärare har svårt att sätta ord på vad de faktiskt gör som skapar mening under utvecklingssamtalet. Det visar Britt-Marie Bader i sin forskning om lärares ledarskap.