Elever ska lära sig tolka data i tabeller och diagram samt känna till hur lägesmåtten används i statistiska undersökningar, enligt det centrala innehållet för matematik i årskurs 4–6. Men för att nå dit behövs mer kunskap än procedurer, menar forskaren Karin Landtblom.
Vilken kompetens är allra viktigast hos yrkeslärare? ”Att kunna kommunicera med eleverna” svarar yrkeslärarna själva i en ny studie. ”Att ha en lärarutbildning” kommer först på plats 19 av 27 alternativa svar. Det är oroväckande att en utbildning rankas så lågt, säger forskaren Sofia Antera.
Niclas Modig har bland annat undersökt vilka ekonomiteoretisk kunskap som är särskilt viktig att kunna och hur den kunskapen till uttryck genom gymnasieläroböcker i samhällskunskap.
På Hammarkullsskolan var läsningen viktig för att vända den negativa utvecklingen. "För att utveckla ett rikt språk behöver du parallellt jobba med att lära dig läsa, skriva och även tala svenska", säger Linnea Lindquist, biträdande rektor och skoldebattör, som nu är aktuell med en ny bok.
Huvudsyftet med artikeln är att fördjupa kunskapen om vilka uppfattningar om läsundervisningens faktiska förhållanden som går att urskilja i svenska folkskollärares berättelser under 1940-talen.
Margita Rönngren och Malin Öberg vid Institutionen för språkstudier har båda lång erfarenhet av att arbeta inom skolan – tillsammans arbetar de för att vidareförmedla ny kunskap till grundskolelärare, samtidigt som de tar med sig insikter från skolan till universitetets undervisning och forskning.
Yrkeslärare har mycket tyst kunskap, som sitter i händerna. För att kunna förmedla den till eleverna behöver de arbeta aktivt med språket i undervisningen. Det betonar forskaren Jenny Edvardsson.