Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Lärarpanelens bubblare"

Visar sida 8 av 10

Välj typ av innehåll inom kategori "Lärarpanelens bubblare":

Meningsskapandets möjligheter. Multimodal teoribildning och multiliteracies i skolan

2014-10-28
Den skriftliga texten är fortfarande viktig i dagens samhälle, men nödvändigheten av att kunna röra sig i olika medier ökar i takt med den medieteknologiska utvecklingen. Petra Magnusson har forskat om meningsskapandets möjligheter för elever.

Bland själporträtt och parafraser. Om kön och skolans bildundervisning

2014-09-30
Genom att bildämnet ännu domineras av att eleverna uppmanas att uttrycka sin personlighet och sina känslor framstår ämnet som feminint. Tydligare ramar skulle ge en mindre könsstereotyp undervisning, menar Stina Wikberg, forskare vid Umeå universitet.

Youths’ political efficacy. Sources, effects and potentials for political equality

2014-09-16
Sofia Sohl har forskat om varifrån den politiska självtilltron kommer, vilken betydelse den har för ett politiskt engagemang och hur en stimulering av ungdomars politiska självtilltro i exempelvis skolan kan leda till större politisk jämlikhet.

Digitala distinktioner. Klass och kontinuitet i unga mäns vardagliga mediepraktiker

2014-09-05
Hur uppfattar, orienterar och navigerar unga pojkar i gymnasieåldern sig i relation till digitala medier i vardagen? Och på vilket sätt bidrar detta till reproduktionen av social över- och underordning? Det har Martin Danielsson undersökt i sin studie.
1 7 8 9 10