Lärarbristen är allvarlig och därför ska nu forskare på både Mittuniversitetet och två lärosäten i Norge försöka hitta lösningar på problemet. "Det börjar bli bråttom att hitta lösningar, men att utbilda morgondagens lärare är en fråga som sträcker sig bortom statistik och siffror", säger Lena Boström, professor i pedagogik.
Den viktigaste friskfaktorn för att lärare ska arbeta kvar är en god arbetsmiljö, visar en ny avhandling. "Effekten av ett bra arbetsmiljöarbete på skolan kan bidra till att man lättare kan behålla lärare eller kanske till och med attrahera lärare", säger forskaren Jeffrey Casely-Hayford.
I ett nytt stort forskningsprojekt ska forskare vid Mittuniversitetet samt norska Nord Universitet och Dronning Mauds Minne Högskola söka lösningar på lärarbristen. Arbetet har nyligen inletts och forskarna betonar allvaret i situationen.
Genom ett nytt svensk-norskt forskningsprojekt hoppas forskare vid Mittuniversitetet hitta lösningar för att lösa bristen på behöriga lärare i grundskolor i Jämtlands län och det norska grannlänet Tröndelag.
Kan lärarbristen inom skolan i Nordens Gröna Bälte lösas med utökat samarbete mellan Sverige och Norge? Mittuniversitetet leder ett nytt, treårigt projekt där situationen i Jämtland/Härjedalen och Tröndelag Fylke ska studeras.
Nyligen arrangerades en konferens inom temat ”Lärarbristen i Sverige och internationellt”. Konferensen sammanförde experter från Sverige, Danmark och Tyskland.
För att uppfylla det utökade legitimationskravet inom fritidshemmet tvingas många rektorer att uppfinna pragmatiska rutinlösningar. Det visar Richard Andersson i sin avhandling.
De viktigste faktorene er arbeidsmiljø, støtte fra ledelse, godt kollegaskap og opplevelse av mestring og glede. Det viser en systematisk kunnskapsoversikt om hvordan man kan rekruttere lærere til skole og barnehage og deretter holde på dem.
Så kallade hyrlärare eller stafettlärare är, till skillnad från hyrd personal inom vården, en outforskad företeelse. Samtidigt har allt fler kommuner och skolor, främst i storstäderna, blivit beroende av bemanningsföretagen för att täcka sina vikariebehov, visar en ny studie.
Varför tvekar många skolforskare inför det tredje uppdraget, att dela med sig brett av sin kvalificerade kunskap? Uppdraget borde ju vara särskilt angeläget nu, med sjunkande likvärdighet, marknadisering och svår lärarbrist i skolan, skriver Eric Cardelús.
Principal Zachary Robbins’ solution to COVID-era school staffing shortages might sound obvious, but for K-12 leaders it’s been easier said than done since the pandemic began. “You have to make sure you attend to the human side of teaching and learning, and the human side of human resources,” says Robbins.