Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Lärarassistent"

Välj typ av innehåll inom kategori "Lärarassistent":

Forskning och utveckling kategorier

The policy idea of ‘the teacher assistant’: Construction and legitimation through a discursive institutionalist lens

2022-09-28
The aim of this article is to critically examine the construction and legitimation of the policy idea of ‘the teacher assistant’, in relation to teachers and the educational institution, through the lens of discursive institutionalism and strands in Curriculum Theory.
Forskning och utveckling kategorier

Resurspersonal i skolan – vad visar forskningen?

2020-09-21
Trots det är det vanligt att resurspersonal, särskilt elevassistenter, anställs för att arbeta med elever i behov av särskilt stöd, är arbetsuppgifterna är sällan tydligt formulerade. Det konstaterar Henrik Lindqvist, Rickard Östergren och Lotta Holme i en forskningsöversikt om resurspersonal i skolan.
Forskning och utveckling kategorier

Avlastning av lärare? Ett projekt om lärare, lärarassistenter och förhandlingar om professionella gränser

2020-01-13
Projektet ska studera de initiativ som tas i svenska skolor för att avlasta lärare med hjälp av lärarassistenter. Vi vill undersöka hur lärararbetet delas upp, hur professionella gränser förhandlas och förskjuts, samt om avlastningseffekterna uppnås. Vi vill också pröva att se hur en modell för reell avlastning av svenska lärare skulle kunna se ut.