Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Kunskapsmätningar"

Visar sida 3 av 6

Välj typ av innehåll inom kategori "Kunskapsmätningar":

Forskning och utveckling kategorier

Hur hittar man rätt svårighetsgrad för kunskapstest?

2020-02-21
Högskoleprovet, PISA-testerna, och flera andra prov används för att mäta individers kunskap. Testerna speglas i media och ligger till grund för politiska beslut. Innan uppgifterna används i ett verkligt kunskapstest utprövas de. Men hur ska en sådan utprövning designas optimalt? I ett forskningsprojekt vid Stockholms universitet samarbetar flera forskare med nya metoder för att utpröva…
Forskning och utveckling kategorier

International large-scale assessments and mathematics textbooks in a curriculum reform process: Changes in lower secondary school algebra in Sweden 1995–2015

2020-01-08
Vad karaktäriserar algebrauppgifter i svenska läromedel för årskurs 8 och på vilka sätt och ändras algebrakaraktäristika i svenska läroböckers algebrauppgifter över tid? Det är frågor som Kristina Palm Kaplan undersöker i sin avhandling.
Forskning och utveckling kategorier

Mattias Björklund & Martin Nyman: Skola handlar inte enbart om mätbara kunskaper

2019-12-16
Risken med att enögt vägledas av kunskapsmätningar, är att vi monterar ner det som svensk skola står för – en bildning som främjar både individens frihet och ett fritt, demokratiskt och tillåtande samhälle. Men vem tar ansvar för detta, undrar lärarna Mattias Björklund och Martin Nyman.
12346