Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Kunskapsmätningar"

Visar sida 1 av 6

Välj typ av innehåll inom kategori "Kunskapsmätningar":

Forskning och utveckling kategorier

How robust are socio-economic achievement gradients using PISA data? A case study from Germany

2024-03-14
Large-scale international achievement studies such as PISA have been widely used to study how educational inequality compares across countries. Yet the various different biases that may affect these estimates are often not considered or are poorly understood. In this paper we draw upon the total survey error framework to provide a case study of the…

Flit är viktigare än socioekonomi

2024-02-15
Högstadieelevers skolresultat har ett starkt samband med deras kognitiva förmåga, följt av icke-kognitiva förmågor som koncentration, självbild och en tilltro till att det går att lyckas om man anstränger sig. Detta påverkar resultaten mer än familjebakgrunden, visar Björn Bomans avhandling.

"Varför de flesta försök att förbättra skolan inte fungerar och vad vi kan göra istället"

2024-02-05
Efter PISA haglar förslag till förbättringar på skolan och utbildningen men idéerna är ofta mer i linje med det som anses politiskt/ideologiskt önskvärt än det som vore verkligen effektivt. Dylan Wiliam menar i denna artikel att inga verkligen effektiva åtgärder kan införas om det inte städas upp bland lärarnas ansvarsområden, och argumenterar för “de-implementering” –…
1 2 6