Trots att flickor på högstadiet presterar bättre i matematik än pojkar har de en lägre självuppfattning och självtillit i matematik. Det visar Yi Dings avhandling.
Yi Ding har bland annat forskat om relationerna mellan elevers matematiska självtillit och prestationer i relation till faktorer som socioekonomisk status, kön och invandrarbakgrund.
The aim of this study was to assess the association between having breakfast often versus rarely and reading literacy achievement based on Progress in International Reading Literacy Study (PIRLS) from 2016.
Large-scale international achievement studies such as PISA have been widely used to study how educational inequality compares across countries. Yet the various different biases that may affect these estimates are often not considered or are poorly understood. In this paper we draw upon the total survey error framework to provide a case study of the…
KRONIKK: Vi har blitt vant til dårlig Pisa-skår i norsk skole. Det har ikke skortet på tiltak, men resultatene uteblir. Nå er det på tide at kunnskapsministeren slutter å overse den enkleste løsninga.
Högstadieelevers skolresultat har ett starkt samband med deras kognitiva förmåga, följt av icke-kognitiva förmågor som koncentration, självbild och en tilltro till att det går att lyckas om man anstränger sig. Detta påverkar resultaten mer än familjebakgrunden, visar Björn Bomans avhandling.
Efter PISA haglar förslag till förbättringar på skolan och utbildningen men idéerna är ofta mer i linje med det som anses politiskt/ideologiskt önskvärt än det som vore verkligen effektivt. Dylan Wiliam menar i denna artikel att inga verkligen effektiva åtgärder kan införas om det inte städas upp bland lärarnas ansvarsområden, och argumenterar för “de-implementering” –…
Många elever är omotiverade och underpresterar i Pisa, visar ny forskning. "Skapa incitament för dem att prestera bättre. Elever vill ha respons på det de gör", säger forskaren Stefan Johansson.
Erik Cardelús, fil dr i didaktik, lektor samt gymnasielärare, skriver om två nyutgivna böcker som på lättfattliga och konstruktiva sätt diskuterar könsskillnaderna i skolresultat i Sverige.
Björn Boman belyser i sin avhandling vilken roll olika aspekter, exempelvis socioekonomisk status, spelar i relation till skolresultat i grundskolans senare år.
This study examines the effect of teachers’ participation in mathematics and science professional development (PD) on student achievement in nationally representative settings.