Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Kunskapskrav"

Visar sida 2 av 3

Välj typ av innehåll inom kategori "Kunskapskrav":

Tema sambedömning: "Det är fortbildning på väldigt konkret nivå"

2019-05-05
Det var i samband med SKL:s mattesatsning år 2015 som Värmdö började samla alla kommunens grundskollärare i teoretiska ämnen för att sambedöma de nationella proven. "Det handlade om att skapa förutsättningar för en bättre likvärdighet mellan skolorna. Men också om att fördela den administrativa arbetsinsatsen", säger skolchef Mats Lundström.
Forskning och utveckling kategorier

Debatten om pedagogiska arbetsformer är inte endast en högerpolitisk skenmanöver

2019-03-12
Kritik mot individualiserade pedagogiska arbetsformer och otydliga kunskapskrav kan inte i sin helhet avfärdas som en borgerlig skenmanöver. Kritiken kan även, som i mitt eget fall, vara en motröst som tar lärarkåren i försvar mot neoliberala projekt, skriver Jonas Linderoth, professor vid Högskolan i Skövde.

"Det centrala begreppet för skolans verksamhet bör vara barns intresse"

2019-01-31
Skolans starka fokus på lärande underminerar dess själva grund. Det leder till fokus på mätbara mål och instrumentalisering. Det centrala begreppet för skolans verksamhet bör istället vara barns intresse. Det är en konstruktiv drivkraft för deras väg in i samhället, skriver Morten Timmermann Korsgaard, lektor vid Malmö universitet.
Forskning och utveckling kategorier

Hört om kunskap om kunskapskrav

2018-10-19
Vårens debatt om faktakunskaper, betygssystem och kunskapskrav, inte minst i samband med P1:s program om skolan och kunskapskraven, föranledde att frågan diskuterades på allvar. Superpedagogpodden fortsätter detta fördjupande samtal om kunskap, kunskapskrav, fakta och förmågor i en serie avsnitt.