Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Kränkning"

Visar sida 5 av 5

Forskning och utveckling kategorier

Strategies to help curb bullying

2020-01-09
School assemblies, poster campaigns and lectures are largely ineffective at curbing bullying among students, writes clinical psychologist Jeff Nalin. In this blog post, Nalin suggests seven strategies to help educators and parents address bullying behavior, including teaching coping skills and rewarding prosocial behavior.
Forskning och utveckling kategorier

Ring lärarcoachen : Jargong & språkbruk

2019-08-29
Ingrid är högstadielärare och undrar hur man ska agera när det gäller verbala kränkningar och oönskad jargong bland eleverna. Hon är nyanställd på en skola där en hård jargong blivit kultur. Enligt Ingrids erfarenhet så har elever svårt att ens medge att de blir trakasserade eller kränkta. Hur bryter man den negativa kulturen och hur…

Policing the school: In between dialogues and crime reports

2019-04-11
The purpose of the present study was to investigate how different professional groups – school health teams and police officers – related to and understood various measures taken to handle school violence. The authors focused in particular on the increasing tendency to report crimes in schools and the consequences of this trend. (pdf)

Skolanställda ambivalenta när de hanterar våld i skolan

2019-04-11
Skolan är den plats där svenska ungdomar oftast blir utsatta för våld av olika slag och utsätter andra ungdomar för samma sak. Samtidigt har skolpersonal ett ambivalent förhållande till hur våld och konflikter i skolan bör hanteras, där en polisanmälan signalerar att de förlorat kontrollen. Det framgår av en studie vid Göteborgs universitet.
Forskning och utveckling kategorier

Nolltolerans ger ökad trygghet

2018-12-07
Kränkningar. Skitsnack på nätet. Sexistiska tillmälen. Det tillhör vardagen på många skolor. På Gärdesskolan finns barn- och elevombudsmannen Ann-Sofie Wikander för att reda ut vad som har hänt – och förhindra att det händer igen.
145