Killar och tjejer på högstadiet gör det i lika stor utsträckning, men tjejer har mer negativa erfarenheter. De känner större press att dela bilder av sig själva och blir oftare "skammade", visar forskning.
Hur kan skolan lyckas i arbetet mot mobbning? I den här kunskapsöversikten har forskare sammanställt de viktigaste gemensamma nämnarna för vad som faktiskt fungerar. (pdf)
Et stort forskningsprojekt skal undersøge omfanget af digital chikane, som rammer ansatte på skoleren. Arbejdsmedicinske forskere efterspørger skoler, der ønsker at dele deres erfaringer.
Interpersonal harm between students can take many forms, but in an SEL-informed school environment, students can learn how to intervene in instances of bullying and support one another with a variety of strategies that play to their individual strengths and personalities. EL columnists and education professors Douglas Fisher and Nancy Frey look to share the…
Den som blir ohövligt behandlad på arbetsplatsen löper större risk för att senare även bli mobbad på jobbet. Tidiga insatser är nödvändiga, säger Kristoffer Holm, som gjort en studie om negativa beteende på arbetsplatsen tillsammans med Sveriges ingenjörer.
Nästan alla elever är utsatta, på något sätt, av det vi vuxna skulle kalla sexuella trakasserier. Det menar Liselotte Eek-Karlsson, som forskar om hur sexuella trakasserier i skolan kan förstås, hanteras och motverkas.
Our guest for this podcast episode is Professor Ken Rigby – Adjunct Professor at the University of South Australia and a leading international researcher in the area of bullying in schools. (webb-radio)
Skolor saknar ofta strategier för att hantera kränkningar och påtryckningar utifrån. "Rektor tar sitt arbetsgivaransvar men det förebygger inte problematiken och läraren stärks inte i sitt ledarskap", säger forskaren Rebecka Cowen Forsell.
Avkoppling, kontakt med kompisar, till och med en livlina – eller plattformar skapade för att tjäna pengar på ungdomars osäkerhet? Forskning visar att digitala medier kan leda till depression, ångest och ätstörningar hos unga. Hur oroliga behöver vi vara?
Hur kan skolan lyckas i arbetet mot mobbning? I denna kunskapsöversikt har forskare sammanställt de viktigaste gemensamma nämnarna för vad som faktiskt fungerar. Boken vänder sig till alla som är verksamma inom skolan och vinner på att läsas och diskuteras tillsammans. (pdf)
Denne artikkelen undersøker barns uttrykk for brudd og sosial ekskludering i ulike barnefellesskap gjennom videoobservasjoner av 134 interaksjoner mellom barn (4–5 år) under frilek.