Att läsa forskning vässar den egna kompetensen och gynnar i förlängningen eleverna. Det menar Inga-Lill Mårtensson och Eddie Andersson, som bägge är lärare på Sturebyskolan i Stockholm och medlemmar i Skolportens lärarpanel.
Lärares möjlighet att göra karriär handlar inte i första hand om möjligheter och incitament för den enskilde att tjäna mer och få mer inflytande, utan snarare om att ta tillvara på och öka kompetensen i hela organisationen. Det skriver Skolportens krönikör Karin Berg.
I en ny systematisk översikt från Skolforskningsinstitutet behandlas lekens betydelse för att utveckla barns sociala förmågor. Översikten kan fungera ett underlag för förskollärares kollegiala utveckling av undervisningen i förskolan (sammanfattning).
Hallå Ulf Blossing, professor och skolforskare vid institutionen för pedagogik och specialpedagogik, som tillsammans med Ann-Christine Wennergren är aktuell med boken "Kollegialt lärande. Resan mot framtidens skola".
Hallå där Karin Rönnerman, professor i pedagogik vid institutionen för pedagogik och specialpedagogik och aktuell med boken "Att leda från mitten – lärare som driver professionell utveckling".
En ny rapport visar bland annat att Läslyftet gav de deltagande lärarna ökad kunskap om hur de kan arbeta med texter i undervisningen, samt nya insikter om textsamtalens betydelse för att ta tillvara elevernas egna erfarenheter och öka deras lärande.
Lill Langelotz, universitetslektor vid Högskolan i Borås, har forskat om kollegialt lärande – en av alla insatser som sätts in med syfte att göra skolan bättre (webb-tv).
Att låta förstelärare driva kollegialt lärande på skolor är en tydlig framgångsfaktor. Genom öppna och transparenta rekryteringar blir möjligheterna att lyckas med förstelärarens arbete större. En regelbunden kommunikation och dialog är en annan viktig förutsättning.
Skolverkets Lärportal stöttar lärare i att utveckla sin undervisning tillsammans med kollegor. Två nya moduler eller kurser till Lärportalen har tagits fram av forskargrupper vid Högskolan i Halmstad. Kurserna handlar om hållbar utveckling respektive digitala verktyg i undervisning i naturvetenskap.
Boken är lättläst och ger en tydlig bild av hur Karin och Per Alnervik själva har jobbat med utveckling av kollegialt lärande i förskolan. Författarna tar ett brett grepp om ämnet. Tyvärr blir också bredden bokens svaghet. Ibland känner att jag vill veta mer om hur de tänker inom olika områden som de beskriver. Jag…