Pedro de Bruyckere, utbildningsforskare och lärarutbildare från Gent, tar sig an den sjätte av de mest seglivade myterna om inlärning och undervisning – att om man bara tränar 10 000 timmar så är framgången given.
Vad säger forskningen om den ibland knaggliga vägen från att vara ren novis till att nå expertstatus inom ett område, och vad kan det innebära för lärares undervisning? Det skriver läraren och författaren David Didau om på Skola och Samhälle.
Skolans starka fokus på lärande underminerar dess själva grund. Det leder till fokus på mätbara mål och instrumentalisering. Det centrala begreppet för skolans verksamhet bör istället vara barns intresse. Det är en konstruktiv drivkraft för deras väg in i samhället, skriver Morten Timmermann Korsgaard, lektor vid Malmö universitet.
Myter om hjärnan påverkar i klassrummen. När lärare anpassar undervisningen efter felaktiga föreställningar om hjärnan kan det leda till att elever inte når sin fulla potential, enligt forskaren Anita Norlund. SvD listar de vanligaste myterna.
Olika typer av feedback har stor betydelse för hur vi ser på våra utvecklingsmöjligheter. Recensenten Margot Zakariasson funderar över sina egna metoder efter att ha läst boken Utmanande tankesätt.
De senaste 20 åren har det publicerats mycket kring kognition och flerspråkighet. Samtidigt som forskningsfältet börjat rannsaka sig själv kommer nya studier som hittar förändringar i hjärnan som följer med flerspråkighet, skriver forskaren Annika Andersson.
I sin avhandling har Andreas Jemstedt bland annat undersökt vilken typ av information människor använder sig av när de gör bedömningar av den egna kognitionen, så kallad EOL-bedömning.