Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Kognition/Minne"

Visar sida 17 av 19

Välj typ av innehåll inom kategori "Kognition/Minne":

Vilja, självtillit och ansvar. Kunskapens konstruktion i skapande processer

2012-05-11
Vad är drivkraften i ett skapande arbete? Det har forskaren Sie von Gegerfelt Kronberg undersökt i sin avhandling. – Skolan behöver ge självtillit och ge eleverna möjlighet och utveckla sin kunskap, säger hon.

Gymnasieelevers syn på undervisning

2011-12-12
I avhandlingen Students experiences and perceptions of good teaching practice har Kyriaki Doumas undersökt grekiska gymnasieelevers erfarenheter och uppfattning av undervisningen i litteratur och fysik. Utifrån ungdomarnas berättelser kunde hon urskilja tre huvudaspekter av god undervisningspraktik.

Datorspels pedagogiska potential ifrågasätts

2011-05-31
Ett fritt utforskande och experimenterande i öppna datorspel bidrar inte till någon ny typ avlärande per automatik. Datorspelande är en mångfacetterad och diversifierad praktik vilketställer höga krav på en lärare om de skulle användas i en undervisningssituation. Det visarLouise Petersons avhandling Values in Play Interactional Life with the Sims .

Krav på mätbarhet ger ytlig kunskap

2011-02-25
Den ensidiga fokuseringen på effektivitet och mål i skolan medför att kunskap underordnas ett nyttotänkande. Det slår Mikael Segolsson fast i avhandlingen "Lärandets hermeneutik: Tolkningens och dialogens betydelse för lärandet med bildningstanken som utgångspunkt."Mikael Segolsson förordar istället en kunskapssyn definierad som förståelse och klokskapsom är en del i ens person.

Dålig ljudmiljö påverkar inlärningen

2010-05-26
Skolans ljudmiljö är av stor vikt när det gäller elevernas förmåga att minnas och lära sig. Det konstaterar Robert Ljung i sin avhandling, Room Acoustics and Cognitive Load when Listening to Speech. Han är förvånad över att det forskats så lite inom området och hoppas att man framöver tar hänsyn till ljudmiljön skolor byggs och renoveras.

Fortbildning viktigt på förskolan

2010-02-22
Med en gemensam teoretisk grund är det lättare för pedagoger att stödja förskolebarn som är i behov av särskilda insatser. Birthe Hagström beskriver i sin avhandling, Kompletterande anknytningsperson på förskola, hur en enhetlig fortbildning som grundas i kunskap om barnets tidiga utveckling, gynnar både pedagoger och barn.