Förstelärare i matematik. En studie av konsekvenser för undervisning och utveckling av matematikundervisning, av Anita Eriksson och Catarina Player-Koro. (pdf)
...docent vid institutionen för didaktik och pedagogisk profession och projektledare för IFAU-rapporten "Förstelärare i matematik. En studie av konsekvenser för undervisning och utveckling av matematikundervisning" som presenterades den 13 maj.
Lärares möjlighet att göra karriär handlar inte i första hand om möjligheter och incitament för den enskilde att tjäna mer och få mer inflytande, utan snarare om att ta tillvara på och öka kompetensen i hela organisationen. Det skriver Skolportens krönikör Karin Berg.
Förstelärare med tydliga uppdrag har stärkt lärarnas autonomi. Samtidigt har reformen gjort lärarkåren mer hierarkiskt indelad. Det visar forskning vid Göteborgs och Lunds universitet.
Förstelärare kan bidra till en starkare lärarkår. Det visar forskning vid Göteborgs och Lunds universitet som sammanfattas i den nyutgivna boken Lärarkåren och förstelärarna- splittrad, stärkt och styrd profession.
Förstelärarereformen har stärkt lärarnas autonomi och inflytande, framförallt på organisatorisk nivå. Samtidigt har reformen också inneburit att lärarkåren blivit mer hierarkiskt indelad, visar forskning vid Göteborgs och Lunds universitet.
Med förstelärarreformen har lärarnas autonomi ökat både i klassrummet och i skolans organisation. Nästa steg är att få mer inflytande även på policynivå, skriver tre forskare.
Encells Ingela Bergmo Prvulovic har, tillsammans med Åsa Hirsch från Göteborgs universitet, tittat på vad som driver lärare till nästa steg i karriären.
This longitudinal study aims to create in-depth knowledge about the phenomena of middle-leadership and career in school by identifying (1) driving forces for seeking and maintaining middle-leading positions, (2) opportunities and difficulties in maintaining the middle-leading role over time, and (3) underlying thoughts of career disclosed in the respondents’ expressions. (pdf)
Om hela skolkommunen ska lyckas så måste de kommunala och fristående skolorna utvecklas tillsammans. Det är tanken med den nya försöksverksamheten med försterektorer i Vallentuna.