Allt har ett slut - även Källkoll corona. Sista avsnittet är fullproppat med praktiska tips som du kan använda under den infodemi som råder. Jack och Åsa avslöjar ännu en bluff och Edwin visar sig ha blivit en fullfjädrad källkritiker!
Just nu florerar en mängd falska nyheter och mängder av ovetenskapliga uppgifter om coronaviruset. Hur får man till en bra klassrumsdiskussion om vad som är sant och falskt om covid-19? Det ska vi prata om med Åsa Larsson och Jack Werner, journalister och experter i UR-programmet Källkoll Corona. De anser att lärare har ett guldläge…
Det vore skönt om man visste att alla kedjebrev och rykten alltid var falska, men så lätt är det inte. Åsa, Jack och Edwin tittar på filmklipp om corona-sjuka människor och Facebookposter med meddelanden från smittskyddsläkare. Hur vet man vad som går att lita på? Heta praktiska tips utlovas!
Vi följer erfarna journalister som arbetar med att sortera i de mängder av information som väller över oss i denna historiska tid. Syftet är att ge unga människor redskap och medvetenhet, så att de lättare kan tolka och navigera i informationsflödet i en tid av pandemi och infodemi.
– Jag tycker att det är viktigt att nå ut med sakkunskap i tider av desinformation, säger medieforskaren Ester Pollack, en av författarna till boken Källkritik! Journalistik i lögnens tid.
Enligt läroplanen för förskolan ska barnen få möjlighet att grundlägga ett kritiskt förhållningssätt till digital teknik. Hur går det till? Här kommer tre tips som kan hjälpa till. Tipsen är hämtade ur Lärlabbet: Digital kompetens i förskolan. (webb-tv)
Med bara 1 dag kvar till Alla hjärtans dag vill vi på Digitala lektioner passa på att ge lite extra kärlek till vår källkritiksutmaning och alla ni källkritikshjältar som jobbar med att sprida kunskap. Är du redan med på källkritikståget eller vill ha mer inspiration rekommenderar vi varmt våra videor i ämnet på Youtube. Du kan också titta närmare på…
Ett onlinespel som tagits fram för att göra spelare bättre på att avslöja falska nyheter och känna igen desinformation, verkar ha den effekt man hoppats på. Det enligt en ny studie från Uppsala och Cambridge universitet.
Spelet "Bad News" som tagits fram för att göra spelaren bättre på att avslöja falska nyheter och desinformation fungerar i Sverige och andra länder. Det visar en ny vetenskaplig studie från universiteten i Uppsala och Cambridge. Utvärderingen visar att spelarna blev bättre på att avslöja fejkade nyheter samtidigt som de behöll förtroendet för riktiga nyheter.
Boken "Alternativa fakta" av Åsa Wikforss är både rationell och emotionell. Allt som oftast tycks det emotionella segra, även för Åsa Wikforss. Det skriver Ricky Harrysson, lärare i filosofi och svenska.